AKTIVITI PANITIA

Khamis, Julai 16, 2009

DOA ADALAH IBADAH 1

Al-Quran merupakan kalam Allah S.W.T yang diturunkan kepada junjungan besar Nabi kita Muhammad S.A.W melalui utusanNya, Jibril A.S. Membaca Al-Quran adalah ibadah kepada sekalian umat Islam yang menyatakan keimanan kepada Allah dan RasulNya.
Kita sedia maklum bahawa Al-Quran mempunyai ayat-ayat yang boleh menjadi penawar dan penyembuh penyakit sama ada penyakit rohani dan jasmani. Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Isra: 82: maksudnya
" Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadaNya"

Allah berfirman lagi dalam Surah Yunus: 57 maksudnya:
" Wahai umat manusia, Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu"

Jelaslah bahawa di dalam Al-Quran mempunyai penawar bagi setiap masalah. Dengan usaha berterusan dan doa serta tawakal kepada Allah, insyaAllah setiap doa akan dimakbulkan. Apa yang ingin dirungkaikan disini ialah tentang doa. Bagaimana doa kita yang tidak dimakbulkan? Adakah kita telah berdoa dengan bersungguh-sungguh? Sama-samalah kita muhasabah diri kita tentang di manakah tahap ketaqwaan kita kepada Allah dan sejauh manakah kita telah memohon pertolongan daripadaNya? Adakah kita lupa berdoa tika mana kita senang? atau adakah kita berdoa tika kita dalam kesusahan sahaja?

Doa ialah memohon atau meminta sesuatu yang baik daripada Allah S.W.T. Tentang doa, Allah Ta'ala berfirman dalam Surah Al-Mu'min:60 maksudnya:
"Dan Tuhan kamu berfirman :"Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina"

Dalam firmanNya lagi :
" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka beritahu kepada mereka: Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir kepada mereka: Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dengan mematuhi perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul: (Surah Al-Baqarah: 186)

Adab Berdoa:
  • Berkeadaan suci daripada hadas kecil dan besar serta suci pakaian dan tempat berdoa.
  • Mengadap Kiblat, dan berdoalah dengan khusyuk, tawaduk serta merendah diri kepada Allah S.W.T.
  • Doa dimulai dengan membaca Surah Al-Fatihah dan memuji Allah S.W.T. dan diikuti dengan selawat atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
  • Mengangkat atau menadahkan tangan dengan mengadap ke atas.
  • Berdoa dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T akan memperkenankan doa kita.
  • Sapukan kedua tangan ke muka selepas selesai berdoa.
  • Memperbanyakkan berdoa kepada Allah S.W.T semasa dalam keadaan senang atau mudah supaya Allah S.W.T memperkenankan doanya ketika berdoa dalam keadaan susah.
  • Berdoa dengan suara yang perlahan seraya merendah diri di samping mengakui kesilapan dan dosa yang yang telah lalu. Firmannya: "Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan" (Surah Al-A'raf:55)
  • Untuk memohon hajat, ulangilah perkaranya sekurang-kurangnya 3 kali.
  • Jangan sekali-kali berdoa untuk meminta sesuatu keburukan atau kejahatan dosa.
  • Jangan sekali-kali merajuk apabila doa belum dimakbulkan oleh Allah S.W.T. Sebaliknya hendaklah bersabar dan istiqomah dalam berdoa.
  • Doa hendaklah diakhiri dengan selawat atas Nabi S.A.W. serta puji-pujian kepada Allah S.W.T.